REZEKI YANG TAK DI DUGA

6/12/09 Sepas aku dapat panggilan dari Encik fauzi yang tinggal di semenyih... aku bergegas ker Pasar tani di pekan Semenyih...
malam sebelumnya encik Fauzi ada datang ke tapak gerai aku di Maeps, dan dia berminat untuk beli INCUBATOR aku time tu jugak ... adusss.. aku cakap kat dia kalau abg nak .. kena tunggu esok lah .. ini display set saya... atas sedikit perbincangan kami setuju utk meyerah kan incubator itu pada hari rabu 9/12/09.
Tetapi pada pukul 9.30 pagi Ahad .. otai Shamza telah call aku .. katanya ...GUUU ORG NI DAH NAK INCUBATOR DIA.. DAH ADA KAT GERAI ARNAB AKU NI... aku terpinga2...
pukul 11 pagi aku sampai di pasar tani SEMENYIH.. huh .. memang best pasar tani ni..
Setelah berjumpa dgn Abg Fauzi...aku bagi short brief kat dia how to use the incubator...kebetulan Abg Fauzi ada bawa telur-telur ayam SERAMA dia sekali... so senang lah aku ajar dia cara-cara nak marking telur tu .. dalam masa yg sama.. punyal lah ramai org dok kerumun kat situ .. dah macam tempat org jual ubat... seronok dgn senario sebegitu...



Ini lah incubator yang telah menjadi hak milik ABG FAUZI...
sempat lah aku snap incubator aku ni masa kat tapak MAEPS..

Selepas pukul 12.30 hari .. aku singgah di Reban SRI BUMI TERNAK.. Otai zul sambut aku dgn semyum kambing nya.. hehehe(tokeh kambing lah katakan...)
dalam aku dok melawat-lawat kawasan sekeliling reban dia .. tetiba zul tunjuk kepada seekor ayam MUTIARA yang nampak macam tak leh nak berjalan .. so degan tenang jer seorgn TOKEH ayam pun berkata...'sembelih jer lah ayam mutiara ni'... memang best kalau org dah byk bela ayam mutiara ni.. maion sembelih jer... gua tabik lah lu zul...



Aku suka bercampur terkejut dan teruja.. seekor GF telah di sembelih.. tapi ini lah keadaan nya...




AYID sedang menunjukan kepakaran nya memproses GF.. macam senang jer aku tengok dia main potong-potong GF tu.





Dan tak sampai lima minit.. ini lah hasil nya... dalam hati aku pun berkata2.. agak2 kalau aku mintak beli daging GF ni dgn zul dia nak jual tak ... Habis jer hati aku berkata2 ...
Zul telah menghulurkan aku kesemua daging GF tu kepada aku .. tak ada apa yg mampu aku ucapkan , hanya jutaan terima kasih.. Maklum lah awak tak pernah makan pun lagi daging Gf ni...TERIMA KASIH DAUN KELADI.....tak lupa jugak pada  AYIDyang memang expert bab memproses Ayam GF ni

ANAK AYAM BELANDA FOR SALES


 




Sebelum balik sempat jugak aku Snap anak-anak ayam belanda zul.. yg berumur lingkungan sebulan lebih (5/12/09)
dari info yg aku dapat dari zul.. anak-anak ayam ni dia nak jual pada harag RM30/ekor
so aku cakap kat dia.. aku leh tolong promote kan anak2 ayam dia ni kat MAEPS...

Pukul 3 lebih aku bertolak balik ker Hulu langat.... sampai jer di rumah aku dapat lagi satu panggilan Dari seorg customer dari AMPANG En Azli ...dia berhajat utuk datang kerumah aku untuk melihat incubator..
Pada jam 5.15 petang.. hujan gerimis.. En azli sekeluarga sampai di rumah aku...aku memberikan info2 tentang INCUBATOR aku kepada en Azli.. Dan aku ada tunjukan gambar Ayam Yg ada dalam Laptop aku.. dan Dia ada juga tengok anak ayam mutiara LAVENDER aku di dalam reban depan rumah tu ..harap-harap dia tak tanya lah bertapa ringgit aku nak jual... tetapi itu lah yg dia tanya kan kepada aku.. aku pun bg tau dia.. Anak ayam mutiara ni bukan untuk dijual ..

So untuk tidak menghampa kan beliau , aku cadangkan dia beli anak ayam belanda ZUL beranang..
setelah aku beri keterangan pasal MARKET ayam belanda kepada beliau... so beliau setuju untuk membeli anak AYAM BELANDA dari encik zul Dengan harga RM30/Ekor sebanyak 4 ekor...
Aku tolong promote kan aje tolong kengkawan....
WHAT YOU GIVE , YOU WILL GET BACK.

(moral : rezeki akan datang jika kita berusaha dan di sulam kan sedikit dgn amal jariah dan sedekah)

ALHAMDULLILAH

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Response to "REZEKI YANG TAK DI DUGA"

  1. SERI BUMI TERNAK says:
    December 8, 2009 at 4:55 PM

    lupa lak aku nak tanye ko smlm.. camner rase ayam mutiara tu?? sedap ker?? hehehe.. kalau tak sedap.. jgn salahkan ayam tu lak.. maybe ko masak tak sedap kot.. hahaha jgn marah aaa...

  2. junaidi a.k.a hachiroku77 says:
    December 8, 2009 at 8:42 PM

    ehehhe.. aku dah masak .. buat masak lemak cili api.. huh.. daging ayam tu sendiri memang sedap... lagi sedap sebab aku makan sorg jer... hehehhe..

Post a Comment