ASAL USUL BERMULANYA AKU DALAM BIDANG PENTERNAKAN











Ini lah sungai LANGAT yg ada di belakang reban aku.. sesuai di jadikan tempat riadah memancing .. anak aku pun suka memancing disini.. (katanya :"bila ikan jaws nak makan pancing kakak") Menenang kan jiwa..

Assalamualaikum...

Setelah lebih kurang 7 bulan aku berjinak dalam bidang penternakan ayam kampung, puyuh dan itik...bermacam-macam pengalaman dan ilmu yg aku dapat...

Aku masih ingat lagi... masa tu mula-mula aku kenal ruanganan Bicara jutawa... masa tu aku tgh survey macam mana nak buat incubator dan cara2 penetasan telur ayam...

memang jahil betul pada masa tu...pernah aku mintak nasihat dari otai-otai kat B.J tu...

aku ingat lagi ... bukti nyer ada dekat link di bawah ini...

http://www.bicarajutawan.com/forum/f52/bincang-incubator-alat-penetas-telur-2755-111.html

pada masa ini aku tak ada langsung info pasal telur-telur yg boleh di tetaskan

soalan aku : telur ayam kampung yg di jual di pasar malam tu boleh di tetas kan tak?

jawapan: mula2 kena gelak lah ... mungkin soalan aku tu memang tak masuk akal ..hehehehe

ada yg memberi komen : telur ayam kampung yg di jualkan di pasar malam tu .. buat telur dadar boleh lah...

aku tak kisah apa pun jawapan yang aku dapat... org tua2 kata.. tak tahu bertanya...
cuma terasa terkejut... tak sangka aku mendapat komen sebegitu dari otai2 kat B.J tu..
kelakar pun ada...

memang masa tu terasa jahil sangat-sangat... macam2 rasa ada dalam hati ni.. tapi aku kuat kan semangat.. aku terus mencari info2 pasal proses penetasan ini...

Dalam pencarian info2 pasal incubator ini.. aku di pertemukan dgn org yg bernama SEPUL.. owner CITYpull... memang aku tak nafi kan sepul seorg yg amat ramah dan tidak kedekut ilmu.. sampai sekarang aku kenang budi dia...
Dan sepul jugaklah perternak pertama yg aku jumpa dalam ramai2 kenalan dalam ruangan B.J .. terima kasi aku ucapkan... secara tak langsung kejayaan sepul telah menjadi pembakar semangat aku...

Setelah berhempas pulas mencari bahan2 utk membuat incubator.. akhirnya siaplah sebiji incubator pertama aku..

Kepuasan aku kecapi apabila incubator aku siap dan berfungsi dgn baiknya... dan lebih menggembirakan telur-telur ayam dan puyuh aku mula menetas...
sekarang anak ayam dari incubator aku dah besar dah umur 5 bulan lebih dan sekarang ayam itu akan dijadi kan induk di reban aku... ini lah yg membuat pembakar semangat aku...




Bukan incubator ini sahaja yg aku buat ... aku ada juga buat incubator trey yg boleh pusing dgn tangan ... dummy trey auto lah...so tak payah lah nak golek-golek kan telur tu satu persatu.. nak beli yg fully auto tak mampu lagi.. INSYALLAH suatu hari yg cerah... aku mesti beli sebiji...(tunggu ye abg bedin)


Pada mulanya aku hanya suka-suka membuat incubator ini.. memilihara haiwan ini memang hobi aku dari kecil lagi... jadi anak-anak ayam yg aku tetaskan belum pernah aku jual lagi.. hanya di gunakan untuk menabahkan induk-induk penelur di reban aku.. maklum lah sekarang ni memang susah org nak jual induk betina kepada kita lagi-lagi kalau ayam kampung ori...mungkin selepas mencapai target 50 ekor induk bertina yg sudah bertelur.. baru lah aku nak buat penjualan anak2 ayam kg ori ini..

Lagipun aku nak kena upgrade dulu reban aku.. nak kena tambah lagi reban asuhan utuk anak-anak ayam yg berumur sebulan.. yg baru di keluarkan dari brooder.. memandangkan dah banyak anak ayam yg mula menetas.. alhamdullillah 95% menetas.. dah sesak brooder kat depan rumah aku tu...dekat 60 ekor anak ayam kampung dan ayam sabung dari umur sehari hingga sebulan..
telur ayam dan itik dalam incubator masih berbaki lebih kurang 50 biji... aduhhh pening gak aku
kalau semua menetas serentak...




Kat sini aku nak kongsi kan gambar-gambar anak ayam gajah(kacuk) di cross kan dengan penjantan sabung...kebayakan anak ayam yg ada kat reban aku semua specis ini.. ini gambar dua bulan lepas... sekarang dah besar... sebulan dua lagi bertelur lah tu... tak sabar nak tgk anak-anak yg di hasil kan dari cross ini... tapi batch pertama anak ayam ini kebayakanya betina... syukur lah... bertambah lah lagi induk2 betina di reban aku ni...







Yang best nya ibu-ibu ayam kacuk ni tak pernah berhanti bertelur lagi ... aku ada tiga ekor jer ibu ayam gajah ni(kacuk) kiranya seminggu aku boleh kutip dalam 20 biji telur..

tapi sekarang dah kurang sedikit... dah nak pencen agak nya.. tapi 2nd batch ayam betina kacuk pun dah mula bertelur... tapi ada sepuluh ekor jer...But lagi dua bulan aku budget 15 ekor ayam betina original kampung akan mula bertelur...tapi kebayakan telur2 ayam gajah(kacuk) aku memang kutip letakan dalam incubator... tapi kalau dah penuh..aku tumpang kpd ibu ayam sabung yg dok mengeram tu... kira tanda lah tarikh kita mula tumpang kan telur tu... tgk lah yg mana menetas dulu... yg tak menetas tu ... aku ambik dan letak lan dalam incubator pulak... kira kes kecemasan lah ni...
tunggu jap... rest...

Dua tiga hari lepas.. semua telur-telur yg di letak kan pada 23/9 telah menetas.. pendek kata semua telur yg di letak kan dalam incubator dalam bulan 9 semua menetas... kelam kabut aku nak susun kan anak2 ayam ni.. lagi pun aku nak kena asing kan jenis2 baka anak ayam ni..

Ada beberapa jenis baka gak lah yg aku tetas kan sekali...


  • Anak ayam baka sabung. ada dua jenis bapak harga 5000 dgn bapak warna pinang masak


  • Anak ayam baka kampung ori dari terengganu ( macam baka sabung cross)


  • Anak ayam baka kampung ori dari Changlun kedah


  • Anak ayam baka sabung reban aku sendiri ada dua ibu jugak...


  • Anak ayam kacuk cross dgn penjantan sabung (ori dari reban aku)


  • Anak ayam baka helang (burma)


  • Anak ayam baka kacukan ori (untuk jualan anak kepada penternak di sekitar ulu langat)




Dalam kotak brooder ni.. ada 3 jenis baka di dalam nyer... aku buat tagging lah pada kaki anak ayam tu.. ada lah kod2 yg aku tanda dalam buku log aku...


Yang kat dalam incubator ini ada dua jenis baka.... yg dok dalam bakul kecik (telur2 tu semua dah menetas) tu adalah anak ayam sabung yg penjantan 5000 saiz anak ayam ni memang nampak ketara besar saiz nyer..

Yang dok kat luar bakul tu baka penjantan warna pinang masak dan ayam kg ori dari terengganu.

Memang nak kena asingkan anak-anak ayam ini... yer lah .. ayam baka baik .. takut-takut breed sesama adik beradik.. nanti baka tak cantik... bacul org kata...

Mungkin petang ni .. semua anak-anak ayam ni akan di pindah kan kereban induk.. kawan aku dah siap kan reban asuhan utk anak-anak ayam ni...

makan akan bermula lah perternakan ayam kampung/sabung generasi ke-2...aku rancang memang nak jaga blood line ayam batch yg baru ini...























































































  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Response to "ASAL USUL BERMULANYA AKU DALAM BIDANG PENTERNAKAN"

  1. Anonymous Says:
    October 20, 2009 at 9:50 PM

    syabas my friend...teruskan usaha anda..

    http://shawnagrofarm.wordpress.com

  2. junaidi a.k.a hachiroku77 says:
    October 21, 2009 at 1:37 AM

    terima kasih .. diatas sokongan moral anda...

Post a Comment